again
Tips..
- start kete masa enjin sejuk, masa start tu, duduk dalam kereta, perhatikan RPM enjin..dia akan naik melebihi 1, kemudia akan ansur2 turun bawah 1 dan stay dekat 0.7..( jangan bagi salesman start, sebaiknya start sendiri )
- masa RPM dah stabil pada 0.7..buka hood..buka penutup radiator..tgk samada ada buih atau tidak..jika ada buih yang kuat, mungkin kereta penah overhead atau head dah bengkok..jika semuanya ok..ok lah kot
- tgk kereta sebaiknya pergi berdua..minta kawan rem enjin hingga 4 - 5 k..pastu lepas cara mendadak, dan rem kuat2..masa ni, jika ada asap hitam atau putih..kemungkinan valve seal atau ring piston longgar..kalau takde apa2 kira ok lah tu..
- tarik getah pada pintu, nak pastikan bukan kereta potong..pastikan semuanya ok dan cat original.
- tengok juga antara blok dan enjin, pastikan tiada leaking..jika leaking bahagian ni, parah nanti nak kuar duit
- tgk pada oil sum, biasanya benda2 ni je leaking..
- kemudian minta test drive, masa ni tak perlu nak test kete tu power ke tak, cuma nak pastikan absorber sedap dan pusing kiri kanan sampai habis..baru tahu condition Drive shaft..test aircond sekali masa ni..sejuk atau tidak..test radio sekali..
- jika manual , pastikan masa nak tukar gear tu senang..kalau susah , mungkin clutch plate nak habis dah tu..
- jika auto, pastikan masa penukaran gear tu rpm tak tinggi sangat atau susah nak tukar gear..takut sensor dia problem nanti.
- last tanya salesman, kete penah accident atau tau, ambik nombor pegi check traffic, nak sahkan samada penah accident atau tak sahaja..kalau penah accident, minta dia buka file, nak tau masa acident tu camna..samada teruk atau tidak..kalau setakat kena side fender, tak babitkan chasis..kira ok lagi..