Halfcut @ 1 Car BMW E39 M5

• Click here to become an Official Member of BMW Club Malaysia Download Form

wan

Club Guest
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Mohon bantuan rakan2. Saya nak tanya harga terkini halfcut atau halfcut 1 car BMW E39 M5. Di kedai mana yang ada jual.Saya faham akan mahalnya cukai jalannya tetapi saya sentiasa travel jauh.Adakah Engin E39 M5 mempunyai banyak masalah (kalau takdak masalah tak logik kan)

Saya rasa takde in stock mana-mana chop shop, tapi kalau nak boleh order.

Last saya tanya haritu dalam 40-45k untuk full car halfcut depan dan belakang.

Cukai jalan setahun adalah RM10,864.50.

Mungkin lebih berbaloi jika beli sebiji E39 original? Hanya 100k lebih sekarang ni.

haywire;821485 said:
Saya rasa takde in stock mana-mana chop shop, tapi kalau nak boleh order.

Last saya tanya haritu dalam 40-45k untuk full car halfcut depan dan belakang.

Cukai jalan setahun adalah RM10,864.50.

Mungkin lebih berbaloi jika beli sebiji E39 original? Hanya 100k lebih sekarang ni.

Terima kasih Abg Haywire untuk info

Ada orang cadangan daripada nak guna engin M5 baik guna engin 4.4 V8 kerana M5 alat ganti sangat mahal ( 4 or 5 kali ganda).

Apa pandangan rakan2 mengenai engin 4.4 V8 ini?

Saya rasa lebih baik guna 4.4 V8, sebab ramai yang dah pakai dan barang tak susah sangat nak cari. Lagipun, 4.4 ni kalau pandai boleh diregister cara lain sikit (hee heee hee)

Cuma ikutlah, cukup ke tak power tu, sebab tadi dah tengok M5 dengan 400bhp, 4.4 V8 ni 286 bhp je...

haywire;821494 said:
Saya rasa lebih baik guna 4.4 V8, sebab ramai yang dah pakai dan barang tak susah sangat nak cari. Lagipun, 4.4 ni kalau pandai boleh diregister cara lain sikit (hee heee hee)

Cuma ikutlah, cukup ke tak power tu, sebab tadi dah tengok M5 dengan 400bhp, 4.4 V8 ni 286 bhp je...

sekali lagi terima kasih abg haywire. niat saya nak tukar engin pun sebab saya sekali keluar outstation 6 hari travel pegi balik minimum 5000 km. kadang2 jauh lagi pun ada. setiap bulan saya travel. sebab tu saya nak cari engin yang lasak dan driving jauh saya confiden.

Satu soalan lupa nak tanya, sekarang kereta tahun apa? Model apa engine apa?

haywire;821494 said:

M5 only 400bhp? Better put Toyota 2j around RM20k can have 480bhp and above

This is a BMW forum, we'd like to keep to the brand as much as possible. Personal view.

tweiboon;821533 said:
M5 only 400bhp? Better put Toyota 2j around RM20k can have 480bhp and above

saya setuju idea abg tweiboon cumanya pendapat saya kalau memiliki kereta continental engin pun harus continental baru feel bawa original europe car he3.

400 bhp hanya nombor optimistik. Realiti hanya 380 -390 bhp.

540i dah cukup kuasa. M5 hanya kalau kau nak 6-speed manual dan suspension yang boleh tahan Sepang.
Manual gearbox untuk V8 yang paling susah nak cari di sini .

wan;821539 said:
saya setuju idea abg tweiboon cumanya pendapat saya kalau memiliki kereta continental engin pun harus continental baru feel bawa original europe car he3.
secara jujurnya, saya tak cenderung ke mana2 pilihan. lain orang lain nilai sentimental nya. (buruknya bunyi penulisan melayu aku haha)

Slm bro....baik pakai bmw engine sebab kalau pakai enjen brand lain x boleh transfer nama di jpj..tukar no enjen tarak hal tapi tukar nama memg x boleh...mesti sama keturunan. Value kereta pun dah takde, tp apa pun buatlah pilihan

Then it just to see u want the power or u want the brand and base on the budget u have. If you think that higher horse power is the best then u know how to choose. Remember that road tax is a very big issue for u to judge this.

jpj does not allow upgrading from 2l to 5l engine...so what road tax you are referring to?

even the 3l toyota turbo engine is beyond the allowed upgrade...

since the only way is to do stealth upgrade...road tax is not part of the consideration...

tweiboon;821850 said:
Then it just to see u want the power or u want the brand and base on the budget u have. If you think that higher horse power is the best then u know how to choose. Remember that road tax is a very big issue for u to judge this.

t2ribena;821861 said:
jpj does not allow upgrading from 2l to 5l engine...so what road tax you are referring to?

even the 3l toyota turbo engine is beyond the allowed upgrade...

since the only way is to do stealth upgrade...road tax is not part of the consideration...

Actually can go beyond the 25% increase in capacity BUT has to be from the same model & family and just few more JPJ forms to fill. Totally legitimate. For example, E36 goes from 316i to M3, so technically can put the M3 engine into the 316i chassis together with the brakes and suspension.

since transplanting the S62B50 requires the chassis sub frame of the 520i to be changed...is this also allowed?

i didnt know about this additional allowance...then my project is doable liau...buy cheap cheap 320i then transfer e90 m3 works into it...all in shud be below 150k and its road legal...cool...compare to buying an e90 m3 which is going for rm320k++...

fabianyee;821866 said:
Actually can go beyond the 25% increase in capacity BUT has to be from the same model & family and just few more JPJ forms to fill. Totally legitimate. For example, E36 goes from 316i to M3, so technically can put the M3 engine into the 316i chassis together with the brakes and suspension.