E38 From Zero to Hero

  • Click here to become an Official Member of BMW Club Malaysia Download Form

speed78

New Member
Joined
Jun 21, 2015
Messages
43
Points
0
Assalamua'alaikum wbt. & Salam 1 bmwmc.. Actually saya baru disini dan berhasrat nak pakai sebuah jentera 7$ e38 nie.. Dengan rekabentuknya yang memukau kalbu dan kehebatannya yang tiada tolok bandingan serta kini dengan harganya yang mampu milik.. Jadi harapan bolehlah brotherhood 7er' disini dapat beri tunjuk ajar tentang selok belok e38 nie.. Dari mula pemilihannya Sehingga kepada Pembeliannya.. Dari mula Penggunaannya sehingga kepada perawatannya.. Jasa baik dan tunjuk ajar Dari brotherhood 7er' disini amat saya hargai.. Tq :)
 
Susah nak cakap ni, tapi memang hebat kereta ni.

Pemilihan: E38 pengeluaran akhir adalah pada tahun 2000 jadi umur paling `muda' yang ada dah 15 tahun. So kalau kereta lama camni memang ada banyak perangai dia, jadi sebaik baik nya monitor forum ni dan ada owner yang nak let go. Cuba browse forum ni ada yang dah buat pelbagai peningkatan dan penyelenggaraan yang baik.

Penggunaan adalah subjektif, kalau guna dalam bandar/KL memang membebankan kerana penggunaan minyak yang besar. Road Tax pun besar RM1600 untuk 728 shj. Saya biasanya guna untuk long distance (kereta kedua saya) atau weekend drive :). Tapi pemanduannya memang best , berat kereta pun 1/2 tan. Kereta ini lebih kepada confort dan road handlingnya tidaklah sehebat bimmer yang cc kecil tapi masih memuaskan bagi saya.

Perawatan, MESTI melalui mekanik yang berpengalaman di dalam BMW (saya pernah cuba mekanik lain tapi mereka biasanya tidak dapat mengesan masalah lebih lebih lagi ianya memerlukan komputer diagnostic. Mekanik biasa saya adalah di Kg Kayu Ara, seorang bekas ketua mekanik BMW yang berpengalaman. Kos penyelenggaraan adalah tinggi , contoh minyak hitam 2 tong kerana injin besar, alat ganti dapatkan yang used ataupun OEM beli terus dari pengedar (stutgard/bavarian auto etc)

Secara keseluruhannya saya berpuashati walaupun kos penyelenggaraan agak tinggi.
:rock:
 
Thanks saudara sdin for that advise serta perkongsian ilmu Dan pengalaman... Btw Kedengarannya agak menyeramkan iaitu Berkenaan kos penyelenggaraan yg agak tinggi... Tapi saya pasti mesti ada cara yg terbaik yang dapat bagi mengurangkan kos penyelenggaraan tersebut... Bagaimana caranya.. Sudah tentu ianya bermula di sini... So, Thanks for all the 7er' brotherhood.
 
Bersua kembali... Harap semua brotherhood 7er' disini semuanya sihat2 selalu... Saya Ingin menayakan sedikit persoalan iaitu berkenaan rekabentuk Dan aksesori tambahan pada mana2 bahagian e38 dalam selang tahun pembuatannya... Disini Saya ada membuat sedikit research iaitu apa yang saya dapati Pada keluaran lewat tahun 1998 Dan awal 1999 e38 telah memperkenalkan rekabentuk baru atau dipanggil 'facelift' Dan saya amat meminatinya serta berhasrat ciri2 pertama yang perlu ada dalam model pencarian saya adalah model e38 'facelift'. Oleh itu saya ada beberapa pertanyaan. Kepada brotherhood 7er' disini harap2 dapatlah memberi tunjuk ajar. Kerana saya tidak mahu ditipu sewaktu DLM proses pemilihan dan pembelian ITU nanti..terima kasih.
 
Soalan pertama: bolehkah model keluaran sebelum facelift di ubahsuai kepada rekabentuk facelift... Kerana ada yang saya dapati di mudah.com terutamanya... sebagai contoh e38 tahun pembuatan 1996 Dan tahun 2000 ianya didaftarkan... APA yg saya lihat e38 tersebut dibahagian hadapannya berekabentuk 'facelift'... Adakah e38 ITU telah diubahsuai atau memang yang original keluaran 'facelift' Oleh ITU, ada tak cadangan atau maklumat dan cara bagaimana untuk memastikan e38 yang bakal saya beli adalah keluaran facelift yang original... Terima kasih
 
Untuk ITU mungkin yg. Ke-
1.kena melihat geran serta pastikan tahun pembuatannya adalah tahun 1999 Dan keatas.
2.kena dapatkan VIN no. Dan periksa akan ciri-ciri sebenar keseluruhan kereta tersebut.
3.sorry.. I don't have an any idea....
 
Saya ada mendapatkan sedikit informasi untuk dikongsikan bersama:-

BMW refreshed its third generation 7 Series model in 1998, operating several changes in terms of both body style and standard features.
The facelift included revised headlights, new taillights, sportier suspension, new wheels and a torque converter. Also, BMW launched a new sports package that was initially available for the 740i version but later optional for both 740iL and 750iL variants (long wheelbase). Some other new features on the improved 7 Series included an automatic climate control system, front side airbags and a standard Head Protection System. The E38-based 7 Series was discontinued in 2001, as it was replaced by the 4th generation model (E65/66).
 
And I've got some information for 'TIMM'S BMW E38 BUYING GUIDE' it's very helpfull... My choice is between 1999 e38 728i and 1999 e38 730i... So, which one should I Choose... 1stly Are they have same exterior and same interior? 2ndly which one are have low price to maintainance?
 
My priority is more for easily And low price to maintainance. So, How about the e38 728i and e38 730i pre-facelift manufactory in 1994 to 1997 (first e38 model)... Are they have low price to maintenance... Mungkin sebab seawal pengeluarannya masih lagi kurang sistem-sistem yang canggih diantaranya seperti system censor... Tq
 
Hahaha... 728i pun tak lepas lagi... Nak kena pulak penangan 750iL... Alamat Mandi tak basah... Makan tak kenyang lah jawabnya.. Hihihi thanks for offer..
 
To antiquer... Biasa adakan TT di mana.. Actually I'm from johor.. BTW thanks for invite... I hope soon it's not impossible to sit with all around 7er' brotherhood... Ameenn
 
I have a little bit confuse... It's about E38 Post-facelift start 1998 manufacturing produce feature 'scalloped' headlamps. Actually I've done from the showroom site.. I look there one e38 740iL manufacture in 1995 have wear post-facelift 'scalloped' headlamps... I don't know it's standard original or just convert... Tq. Sorry for broken English typing... Haha
 
OK roger.. Thanks antiquer for the information... I'll be there... Wait for me brother JFT63.
 
No. 1.. I thinks it has done to convert facelift model

No. 2.. I thinks it an original standard the first badges Facelift in mid year 1998

Enlighten please... Tq B)
 
OK finally i know... They've convert them to facelift model include to change the fender... It will be cost 2-3k... Hihi B)
 
2447447057.jpg

Hi Speed78...welcome to the club forum..is this the car? BLS 420...sorry I cannot give you much help as me never owned nor drive one...he..he..he..but be very carefull with this car...BLS stand for "bullshit"!...
Tak de lah...gurau jer...nampak macam cantik jer..pergilah test drive...the best is pay a mechanic some fee and bring him to test the car..beli bmw ni bro kalau nasib tak baik, koyak rabak poket ooo...so its better for you to pay a mechanic say rm200 to test the car rather than spending 20k in repair bill!

Apa pun wish you all the best bro...
 
Top Bottom